Saturday, 11 August 2012

ADAPTASI PELBAGAI PERKEMBANGAN INOVASI & PERUBAHAN PENDIDIKAN

Adaptasi tersebut mencakupi perkara-perkara berikut ;

  1. Latihan perguruan

  • Modal insan guru bergantung kuat pada sistem latihan yang menawarkan latihan perguruan kepada guru-guru. Antara perubahan dalam latihan perguruan -;
  • Naik taraf Maktab Perguruan ke Institut Pendidikan Guru
  • Kurikulum Latihan Perguruan ;
a) Pendidikan awal kanak-kanak
                                                       b) Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi
                                                       c) Literasi dan Numerasi
                                                       d) Kemahiran Insaniah
                                                       e) Pendekatan terkini dalam pengajaran dan pembelajaran

2. Program Pensiswazahan Guru

  • KPM mengambil langkah yang bijak apabila mensiswazahkan guru-guru bukan siswazah sama ada yang berada di sekolah menengah mahupun rendah.
  • Selaras dengan aspirasi KPM yang menyasarkan 100% guru sekolah menengah dan 50% guru sekolah rendah memiliki ijazah menjelang 2010.
  • Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG)
  • Pensiswazahan Guru Sekolah Rendah (PGSR)
  • Program Khas Pensiswazahan Guru Besar (PKPGB)
3. Kurikulum Transformasi

  • Kurikulum kebangsaan yang dikaji semula demi memastikan kurikulum yang holistik dan tidak terlalu akademik sehingga membebankan murid.
  • Transformasi kurikulum dimulakan dengan melaksanakan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) pada tahun 2010 dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) pada tahun 2011
4. Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT)

  • Sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti tersendiri dan unik serta menyerlah dalam semua aspek pendidikan. 
  • Sekolah ini mempunyai tradisi budaya kerja yang cemerlang yang mampu melahirkan modal insan cemerlang berpesonaliti unggul.
  • Contoh Sekolah Berprestasi Tinggi di sekitar Kuala Lumpur.


                                                                                             

No comments:

Post a Comment